Hoofdpijn migraine

Er zijn ontzettend veel mensen met hoofdpijn. Sommige mensen één keer in de week of twee keer tot zelfs wel vier keer of elke dag van de week. Sommige mensen hebben alleen last van hun nek, met een zwaar gevoel in het hoofd en sommigen alleen hoofdpijn. We zien in de praktijk een toename van bijvoorbeeld kinderen, tieners en pubers met hoofdpijn…

Waardoor ontstaat hoofdpijn nu eigenlijk?

Eigenlijk is het simpeler dan je misschien denkt. Als er een disbalans ontstaat, door het dagelijks leven, met hoe je zit en hoe je staat. Bijvoorbeeld in een slechte houding, hangend in de onderrug en het hoofd naar voren of voorover gebogen achter de computer waarbij we alles in de nek afknellen. De gewrichten functioneren dan niet goed en er ontstaat een subluxatie. (Weet je nog niet wat een subluxatie is, kijk dan op onze website onder het kopje klachten voor de uitleg).

In het kort zijn subluxaties gewrichten die niet goed functioneren en die drukken op het zenuwstelsel. Als de hersenen minder informatie door het zenuwstelsel kunnen sturen naar een spier, dan ontvangt die spier niet alle informatie. Wat denk je dat die spier gaat doen? Ja, inderdaad! Die gaat aanspannen. Maar die spier zit aan twee botpunten gehecht, daardoor ontstaat er een bewegingsbeperking. Dus er kan druk staan op de zenuw, die kan hoofdpijn veroorzaken, maar we krijgen ook een spier die verzuurt en hoofdpijn kan veroorzaken. Dat zijn triggerpoints, daar heb je vast wel eens van gehoord.

Hoofdpijn en migraine

Sommige mensen hebben vaak hoofdpijn en andere mensen niet, weer anderen zijn in het proces om hoofdpijn te gaan ontwikkelen, maar hebben geen idee dat dat gebeurt. Wil jij weten of je subluxaties hebt, of triggerpoints in je spier? Heb je er niet zo veel last van, of is het zo normaal geworden dat het bij je is gaan horen?

Of heb je misschien last van migraine? Er kan ook overlapping zijn van migraine en hoofdpijn. Stel je voor dat we de hoofdpijn kunnen veranderen, wat denk je dat dat kan doen met je migraine? Het gevolg kan zijn een betere kwaliteit van leven en functioneren. Maar ook minder slijtage in je gewrichten, dus meer kans op beter functioneren, ook op latere leeftijd. Bovendien wordt de kans kleiner dat het vaker terug komt.

Laten we samen kijken wat er aan de hand is en neem contact op met de praktijk om een afspraak te maken. Heb je subluxaties, dan kunnen we je helpen om jouw doelen te halen, zodat je kunt doen wat je wilt, zonder dat je beperkt wordt.

Heb je ze niet, dan kunnen we je niet helpen, maar dat melden we meteen.
We zien je graag snel in de praktijk!